UUTISKIRJE 3-2023
Hyvät lukijat,
Mukava taas olla uutiskirjeen äärellä. Vuosi 2022 oli KivaQlle intensiivinen ja tapahtumarikas ja vuoden 2023 alku on tuonut mukanaan monia mielenkiintoisia toimeksiantoja sekä uusien että vanhojen asiakkaiden kanssa.
Olemme saaneet kyselyitä Kasnäsin käyttäjäseminaaristamme, jossa KivaQ kysely- ja workshopkäyttäjät kokoontuvat Kasnäsissa ja jakavat kokemuksiaan. Seminaari järjestettiin joka toinen vuosi ennen pandemiaa. Olethan yhteydessä jos olet kiinnostunut osallistumaan tällaiseen tilaisuuteen.
KivaQ panostaa johtamiskoulutukseen
Viimeisen vuoden aikana johtamiseen ja johtamisen kehittämiseen liittyvien palveluiden kysyntä on kasvanut voimakkaasti. Siksi olemme nyt kehittäneet kattavan valikoiman palveluita, jotka kuvaavat mitä KivaQ voi tarjota. Työskentelemme laajasti sekä strategisesti johtamisen ja työpaikkakulttuurin kehittämisen parissa että tukemalla arjen konkreettisissa tilanteissa, kuten konfliktien ratkaisemisessa tai työnohjausprosesseissa. KivaQ on kumppani, jonka kanssa monet haluavat työskennellä pitkällä aikavälillä. Ota yhteyttä kuullaksesi, mitä palveluita voimme tarjota teidän tarpeisiinne.
Uusia toimialoja julkaistu
Nyt on julkaistu seitsemän uutta toimialaa, joita voit verrata KivaQ W – kyselyysi.
• Eri aloja, Suomi
• Kaupungit, kunnat, Suomi
• Terveys- ja sosiaalipalvelut
• Koulutus
• Teollisuus, Suomi
• Rahoitus- ja vakuutustoiminta, Suomi
• Julkinen hallinto ja maanpuolustus; pakollinen sosiaalivakuutus
• Kuljetus ja varastointi (Uusi)
• Muu palvelutoiminta
• Muu toimiala (Uusi)
• Informaatio ja viestintä
• Tukku- ja vähittäiskauppa; moottoriajoneuvojen ja moottoripyörien korjaus (Uusi)
• Rakentaminen (Uusi)
• Hallinto- ja tukipalvelutoiminta (Uusi)
• Ammatillinen, tieteellinen ja tekninen toiminta (Uusi)
• Kiinteistöalan toiminta (Uusi)
• Sähkö-, kaasu- ja lämpöhuolto, jäähdytysliiketoiminta, Suomi
Päivitetty hinnasto
Pienet organisaatiot saavat nyt kyselyn konsultointitoimeksiantona noin 40 % halvemmalla.
Vastaajakohtainen hinta on muuttunut 0,13€ – 1,20€ riippuen organisaation koosta.
Paraisten kaupunki halusi priorisoida työntekijöiden työhyvinvointia ja rakensi KivaQ-mittauksen ympärille vuosikellon
Hei Pia Hotanen, Paraisten kaupungin työhyvinvoinnin asiantuntija. Kerro meille, miten päädyitte käyttämään KivaQ W -kyselyä työntekijöiden työhyvinvoinnin ja hyvän työarjen tukemiseksi?
Lähtökohtana systeemin kehittämiselle KivaQ-kyselyn ympärille oli se, että työntekijät kokivat usein, että kyselyn jälkeen ei tapahtunut mitään kehitystä, mikä osaltaan vaikutti siihen, että he eivät tunteneet motivaatiota vastata kyselyyn. Henkilöstöosaston tavoitteena oli saada henkilöstö mukaan osallistumaan, keskustelemaan ja vaikuttamaan arkeensa. Tämä ajattelu johti siihen, että halusimme luoda järjestelmällisen lähestymistavan siihen, miten työskentelimme KivaQ W -kyselyn ympärillä.
Miten teette sen käytännössä?
Kysely tehdään aina syksyllä. Analysoimme itse kyselyn loppuvuoden aikana. Vuoden alussa esihenkilöt itse käyvät läpi tulokset henkilöstönsä kanssa. Tarjoamme aina heille tukea ja apua ja välillä osallistun myös. Tarpeen mukaan, otamme myös sisään ulkopuolista tukea. Tässä vaiheessa työntekijät tekevät yhdessä esihenkilönsä kanssa kehityssuunnitelman siitä, mitä asioita he haluavat kehittää vuoden aikana. Syksyn aikana tehdään lyhyt palaute siitä, millainen tilanne on juuri nyt, ja ennen joulua tehdään uusi KivaQ-mittaus.
Mitä hyötyä teidän tapanne tuo?
Koen, että se on osaltaan vaikuttanut siihen, että sekä esihenkilöt että henkilöstö ovat päässeet näkemään oman toimintansa uudella tavalla, asioita, joita pitää kehittää, mutta myös asioita, jotka toimivat hyvin ja ovat hyviä. Yhdessä olemme saaneet systemaattisen lähestymistavan rakentamalla vuosittaisen kellon kyselyn ympärille. Uskon myös, että se on auttanut monia ymmärtämään, että työhyvinvointi on osa työtä, eli hyvinvointi on tärkeää työpaikalla. Näemme myös, että kehityskeskustelu on tärkeä osa tätä kokonaisuutta.
Kuinka tärkeänä pidät KivaQ W kyselyn säännöllistä käyttöä?
Kysely on yksinkertainen ja helppokäyttöinen. Se antaa meille paljon vastauksia, esimerkiksi ristiintaulukointien kautta. Tärkein vaihe on kyselyn jälkeen käytävä keskustelu, jossa istutaan yhdessä ja määritellään kehitystarpeet, mihin asioihin haluamme puuttua. Pitkään kyselyyn olisi paljon vaikeampi saada vastauksia työntekijöiltä, ja se veisi meiltä myös paljon enemmän aikaa
- UUTISKIRJE 3-2023 7.4.2023
- The people who feel that they can influence their own job also consider their immediate superior to be good 24.2.2023
- The leadership in cities and municipalities in Finland are better than in other organizations contrary to what we believe 2.11.2022
- Leadership is too important to be left only to the superiors and managers 4.10.2022
- The meaningfulness of your job improves linearly in direct proportion to your ability to influence factors concerning your job 19.9.2022
- Improving leadership is always worth it even if you already are at a very good level 8.9.2022
- Positiivisiä työhyvinvoinnin kehittämisen pitkäaikaisvaikutuksia 25.5.2022
- Radical changes of leadership in the Finnish National ice-hockey team 23.2.2022
- Oletko konsultti ja haluat kasvattaa myyntiäsi? Tee kuten Mirja ja käytä KivaQ W: tä 2.7.2021
- Poliitikot ja kuntahenkilköstön työhyvinvointi 2.6.2021
- Johtamisen kehittäminen on koko työyhteisön asia 21.4.2021
- Työsuojelurahasto 7.4.2021
- KivaQ kyselyohjelman päivitys 1.2.2021
- Vastuu tiimeille 9.11.2020
- Blog: Co-creating leadership and workplace culture together 19.10.2020
- Miksi lyhyt henkilöstökysely ja globaalit kysymykset 12.9.2020
- KivaQ W työhyvinvointikysely ja KivaQ workshop 17.8.2020
- KivaQ Uutiskirje, kesäkuu 2020 9.7.2020
- Ove Näsman Veritaksen haastattelussa 11.6.2020
- KivaQ julkaisee Covid-19 kyselyn 22 huhtikuuta 2020 22.4.2020
- KivaQ Uutiskirje, maaliskuu 2020 4.4.2020
- Seuraava KivaQ fasilitaattorikoulutus järjestetään Helsingissä 16.1.2020 17.10.2019
- Tuore pro gradu-tutkimus osoittaa, että KivaQ E kysely on luotettava syrjinnän seulontamittari työpaikalla 8.10.2019
- KivaQ fasilittaattorikoulutus järjestetään Vaasassa 22.8.2019 (ruotsiksi) 2.5.2019
- KivaQ:n työhyvinvointi-iltapäivä Vaasassa 10.4.2019 (Ruotsiksi) 18.3.2019
- Seuraava fasilitaattorikoulutus järjestetään Helsingissä 10.1.2019. 16.10.2018
- Suunnitteletko työhyvinvointihanketta? 20.3.2018
- ALM Partners tunnisti kehityskohteet KivaQ E:n avulla 23.2.2018
- Työhyvinvoinnin monitorointi nopeasti, helposti, edullisesti ja luotettavasti 14.2.2018
- Uusi KivaQ E-kysely tukemaan työpaikkojen tasa-arvotyötä 10.8.2017
- Lääkäri avoimuudesta 7.8.2017
- KivaQ fasilitaattorikoulutus Helsingissä 9.11.2017 31.7.2017
- Tervetuloa hyvinvointiristeilylle 28.9.2017 17.7.2017
- KivaQ mukana Suomen itsenäisyyden juhlavuoden 100 tasa-arvotekoa -hankkeessa 17.11.2016
- Ota innovaatioseteli käyttöön! 7.11.2016
- ”Muutokset vaativat aitoa vuoropuhelua”, kirjoittaa Ove Näsman (HBL 14.10.2016 på svenska) 14.10.2016
- KivaQ mukana Helsingin Sanomien työhyvinvointi-keskustelussa 19.9.2016
- KivaQn kehitysjohtajaksi Tarja Arkio 2.9.2016
- KivaQn kehitysjohtajaksi Tarja Arkio
- KivaQ-menetelmällä toteutettu FEELIT-hanke esimerkkinä Kunteko 2020 sivustolla 28.4.2016
- Fasilitaattorikoulutus 07.06.2016 26.4.2016
- Mukaan tutkimukseen? 1.3.2016
- Työterveyslääkärilehdessä 4/2015 artikkeli 10.12.2015
- Artikkeli (ruotsiksi) Suomen Yrittäjien lehdessä Företagare i Finland
- Teemapäivä johtoryhmälle 24.8.2015
- Työ hyväksi: sanoista tekoihin 12.6.2015
- Johtamisen tärkeydestä 1.6.2015
- Palaute kehittää 7.4.2015
- To internationalize or not to internationalize, that is the question! 23.11.2014
- Hyvä työ – Pidempi työura -hankkeen seminaariterveiset 22.9.2014
- Lisääkö työhyvinvoinnin kehittäminen innovaatioiden määrää? 19.6.2014
- Hyväksy realiteetit 24.4.2014
- KivaQ-ryhmien fasilitointi on hauskaa! 7.4.2014