KivaQ W (Work Well-being) arbetsvälbefinnande

Visste du att personalomsättning, sjukfrånvaro, samarbetssvårigheter eller röriga arbetsrutiner på jobbet varje år kostar arbetsgivare, utöver negativ inverkan på medarbetarnas arbetsvälbefinnande, miljoner euro i minskad produktivitet, ökad företagshälsovård samt rekryterings- och sjukfrånvarokostnader?

Att investera i sin personals arbetsvälbefinnande borde vara en självklarhet för alla arbetsgivare på alla arbetsplatser idag. För att veta vad som behöver utvecklas behöver man dock först förstå mera om medarbetarnas arbetsvälbefinnande i organisationen.

KivaQs arbetsvälbefinnandeenkät är enkom utvecklad för att snabbt och smidigt fånga upp och ta pulsen på arbetsvälbefinnandet i organisationen. Enkäten passar organisationer av alla storlekar och branscher, med möjlighet att dela upp personalen i mindre grupper, såsom avdelningar eller team, för mer specifika analyser.

Enkäten innehåller endast 7 standardfrågor, vilka är baserade på vetenskaplig forskning och praktisk erfarenhet. Genom att analysera dessa områden erhåller organisationen förståelse för de mest grundläggande delar av arbetsvälbefinnandet, och undviker att drunkna i data vilket annars lätt sker. För att närmare utforska de sju standardfrågorna, läs här, och för att ta del av valideringen av enkäten, läs här.

Du kan skräddarsy enkäten för att passa din målgrupp genom att addera skräddarsydda frågor, som du själv formulerar. KivaQ har även i sin beställningsmodul tilläggsfrågor som lätt kan beställas i samband med enkäten, ett exempel är eNPS (Hur sannolikt rekommenderar du din arbetsgivare?).

Respondenterna svarar anonymt på enkäten, vilket bidrar till att erhålla en hög svarsprocent och förbättrar svarens pålitlighet. Läs mera här om KivaQs datahantering.  Enkätresultatet kan följas med i realtid i analysmodulen och kan i samband med presentationen jämföras, förutom med tidigare enkäter, även med ett omfattande referensmaterial, enligt bransch.

Enkäten kan beställas själv av kunden, eller beställas av KivaQ som ett konsultuppdrag.  KivaQ rekommenderar att då kunden genomför en KivaQ W enkät för första gången så beställs den som ett konsultuppdrag, vilket ger organisationen möjlighet att få en modell för hur genomförande samt presentationer görs, och därmed kan genomföra framtida enkäter själv.

KivaQ W-enkäten har utvecklats av Ove Näsman, specialist inom företagshälsovård med över 30 års erfarenhet.