Snabb och enkel feedback om hur arbetsgivaren upplevs av medarbetarna!
Vad är eNPS och varför är det viktigt?
eNPS (Employee Net Promoter Score) är ett standardiserat sätt att mäta medarbetarnas lojalitet och vilja att rekommendera organisationen som arbetsplats. eNPS är en viktig fråga för att samla in feedback om personalens upplevelser på arbetsplatsen, öka trivsel, och engagemang och till exempel minska personalomsättning samt förbättra organisationens image.
eNPS-talet beräknas genom att ställa en enkel fråga till medarbetarna: ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera din arbetsgivare till en vän eller bekant?” Medarbetarna svarar på en skala från 0 (mycket osannolikt) till 10 (mycket sannolikt). Baserat hur medarbetarna placerar sig på skalan kategoriseras de sedan som kritiker, passiva eller ambassadörer, och därmed får högsta ledning och HR förståelse för hur organisationen upplevs. eNPS talet kan som lägst vara -100 och som högst +100.
eNPS-frågan finns färdigt tillgänglig i KivaQs applikation och du beställer den smidigt genom att endast klicka i rutan Ja intill eNPS i samband med din enkätbeställning av en standard KivaQ medarbetarenkät. Om du endast vill undersöka din organisations eNPS tal så kan du göra det genom att beställa en KivaQ M medarbetarenkät. eNPS frågan finns färdigt översatt till svenska, finska och engelska.
Utöver eNPS-frågan rekommenderar vi också att kunden konstruerar och beställer en öppen fritext-fråga där medarbetaren kan lämna en kommentar för att ge ytterligare feedback kring sitt eNPS-tal.
eNPS enkäten kan även beställas som konsultuppdrag, kontakta oss för att diskutera era önskemål.
