KivaQ L (Leadership) – Ledarskap i fokus

Välmående chefer och ledare är grundläggande för varje välfungerande och framgångsrik arbetsplats. Vet ni hur era chefer mår för tillfället, vad som motiverar dem eller vad de efterlyser för verktyg eller fortbildning?

KivaQs ledarskapskartläggning ”Ledarskap i fokus” är en skräddarsydd kartläggning av ledarskapsupplevelsen riktad direkt till cheferna att besvara. Kartläggningen är utformad för att stödja organisationer i att effektivare utföra sin grunduppgift. Genom att beskriva hur cheferna upplever olika aspekter av ledarskapet i nuläget, så som motivation, tidshantering, självledarskap, behov av fortbildning och dagliga ledarskap hjälper vi er att kartlägga och utveckla ledarskapet på bästa möjliga sätt. Resultatet från kartläggningen skapar en solid grund för att bygga vidare till exempel på er ledarskapspolicy eller olika utbildningsplaner.  Vår referensram för kartläggningen är upplevelsebaserad vilken främjar både kollektiv inlärning, utveckling samt personlig tillväxt i ledarrollen.

Genom kartläggningen kan ni:

  • Effektivare utföra er grunduppgift: Vår kartläggning stödjer organisationen i att nå sina mål genom att stärka ledarskapet som är en grundläggande struktur. För att detta ska vara hållbart behöver chefer och ledare själva må bra – detta är en förutsättning för att de ska kunna och orka investera i sina medarbetares arbetsvälbefinnande.
  • Planera er ledarskapsutveckling baserat på verkliga behov: Kartläggningen möjliggör utveckling av ledarskapet baserat på de aktuella behoven hos cheferna, och inte baserat på antaganden.
  • Främja personlig utveckling: Kartläggningen ger cheferna möjlighet att växa och utvecklas utifrån deras egna förutsättningar, inte allmänna.
  • Stärka ledarskapskompetenser i er organisation: Vår kartläggning hjälper er att identifiera och stärka viktiga ledarskapskompetenser.
  • Lyfta fram utvecklingsområden: I kartläggningen får cheferna möjlighet att identifiera och fokusera på viktiga områden för utveckling, vilket ger värdefull och nyttig feedback.

Kartläggningen beställs av KivaQ och i den ingår:

  • Planeringsmöte (1,5 timme): Ett möte med kunden för att fastställa behov och mål med kartläggningen, diskutera eventuella skräddarsydda frågor, planera organisationsträd och diskutera resultat och tidtabell för genomförandet.
  • Konstruktion av enkäten: Enkäten skapas med hjälp av KivaQs applikation.
  • Analys av svaren: Analys av resultaten och förslag till åtgärder.
  • Rapport: En detaljerad rapport i PowerPoint-format.
  • Resultatdiskussion med ledningen (2 timmar): Genomgång och diskussion av resultaten med ledningen.
  • Resultatdiskussion med cheferna som besvarat enkäten (1,5 timme): Genomgång och diskussion av resultaten med cheferna.
  • Uppföljningsträff på Teams efter 3 månader